Koncert Izabeli Kopeć – Piazzolla. Show Me Your Tango

 

Astor Piazzolla uważany jest za ojca nowoczesnego tanga. Jego wpływ na muzykę tangową był tak duży, że mówiło się, że muzyka Piazzolli jest dźwiękiem BsAs tak jak muzyka Gerswina dźwiękiem Nowego Jorku.
Był genialnym bandoneonistą i kompozytorem.
Złożona melodia i harmonia jego kompozycji, to efekt dodania do tradycyjnej formy tanga, elementów muzyki jazzowej i klasycznej.
Piazzolla używał wyrafinowanych technik kompozytorskich. Może dlatego rozkochani w tangu tancerze z Buenos Aires nie od razu polubili jego twórczość.

Piazzolla, który dwa lata po urodzeniu wyjechał z rodzicami do NY miał większą styczność z muzyką jazzową niż tangiem. Podobała mu się muzyka Duka Ellingtona. W wieku 9 lat Piazzolla dostał od swojego ojca bandoneon. Ale nie od razu spodobała mu się perspektywa nauki gry na tym instrumencie, bo wolał spędzać czas na ulicach NY z kolegami, o których trudno było powiedzieć, że są to grzeczne dzieci. Jego pierwszy kontakt z tangiem, to krótka rola w filmie Carslosa Gardela El Dia Que Me Queiras 1934 r. Po powrocie do BsAs Astor Piazzolla zaczął grać w tradycyjnych orkiestrach tangowych. Najpierw u Miguela Calo, który uważał, że Piazzolla powinien być mu wdzięczny za przyjęcie go do składu i płacenie za występy nie jest już konieczne.

Piazzolla postanowił poszukać innej orkiestry. Marzył o Anibalu Troilo, ale to nie było łatwe. Grywał więc w podrzędnych bandach. Któregoś dnia uśmiechnęło się do niego szczęście. Dostał propozycje zastąpienie chorego członka orkiestry Anibala Troilo. Grał z tą orkiestrą blisko 5 lat. W tym czasie spotkał Artura Rubinsteina, który polecił mu naukę u Artura Ginastera. Anibal Troilo sporadycznie pozwalał Piazzolli pisać aranże tang, ale aranże Piazzolli nie były zbyt łatwe do tańczenia. Z kolei Piazzolla bardzo męczył się grając taneczne tango. W 1944 roku on i trzech innych muzyków orkiestry Anibala Troilo stworzyło band, który dał początek długiej i owocnej twórczości Piazzolli, zgodnej z jego wizją nowej muzyki tangowej.
Astor Piazzolla skomponował ponad 700 utworów.

Od 2012 roku kilkanaście utworów Astora Piazzolli możemy słuchać w interpretacji słynnej polskiej mezzosopranistki Izabeli Kopeć, która jest z wykształcenia śpiewaczką operową. Na scenie łączy muzykę poważną z gatunkami takimi jak pop, jazz, house, etno, art-rock, ambient czy drum & bass. Izabela Kopeć ma w repertuarze również pieśni i arie, muzykę oratoryjną.
Klasyczny charakter twórczości Piazzolli spowodował, że Izabela Kopeć zainteresowała się również tangiem.
W maju 2012 roku wydała płytę pt. „Piazzolla. Show Me Your Tango” z pieśniami Astora Piazzolli. Płytę promowały dwa teledyski: do utworu „Oblivion” oraz „Vuelvo al sur”. Izabela Kopeć wraz z kwintetem koncertowała z pieśniami Piazzolli m.in. w Filharmonii Łódzkiej, Filharmonii Bałtyckiej, Hali Stulecia.

O swojej fascynacji twórczością Astora Piazzolli mówi tak:
„Nie musiałam się oswajać z jego muzyką, ona była zawsze we mnie. Ale musiałem do niej dotrzeć jako człowiek i jako artysta."

Mezzosopranistka Izabela Kopeć wystąpi z recitalem  pieśni Astora Piazzolli. Artysci, którzy towarzyszą solistce, to znakomici muzycy doskonale czujący styl tango nuevo. Miłośnicy muzyki klasycznej docenią między innymi transkrypcje na głos utworów takich jak np. „Oblivion”, który oryginalnie skomponowany został jako utwór instrumentalny. „Piazzolla. Show Me Your Tango” to estetyczne tango do słuchania i snucia refleksji w dobrym towarzystwie przy wybornym winie.

To podróż przez południowe krajobrazy pełne namiętnej miłości, wielkiej pasji, radości i beztroski ale też samotności i egzystencjalnego przeżycia. To także maestria wokalna Izabeli Kopeć, „W słodyczy anielskiego śpiewu pobłyskuje srebrna nić splatająca gwiazdy i słońca, i księżyce wszechświata razem z najdrobniejszymi zakończeniami nerwowymi naszych mięśni i ścięgien – które zapragną kołysania, drżenia i posuwistych piruetów argentyńskiej poezji tańca”, podkreśla dr Ewa Woydyłło, która zdradziła swoją odwieczną miłość do tanga.

Gościem specjalnym zaproszonym przez Izabelę Kopeć będzie genialny bandoneonista, Argentyńczyk Gilberto Pereyra, założyciel i członek wielu zespołów tangowych, który towarzyszył w trasach koncertowych legendarnej Milvie.
Wyjątkowego argentyńskiego  smaku dodadzą wirtuozi skrzypiec i gitary klasycznej
Christian Danowicz i Robert Horna, na fortepianie zagra znakomity pianista i aranżer Tomasz Filipczak, a całość dopełni ekspresyjną grą kontrabasista Wojciech Gumiński.

Podczas koncertu, który odbędzie się  14 października 2018, w Teatrze Syrena w Warszawie przy ul. Litewskiej 3, godz. 19.00 wysłuchać będzie można kilkunastu utworów tanga argentyńskiego, a wśród nich między innymi Vuelvo Al Sur, Los Pajaros Perdidos, Milonga En Ay Menor czy  pięknej pieśni Oblivion, do której został zrealizowany teledysk.

„Nie sposób w tej muzyce się nie zatopić. Nie sposób słuchać tylko dźwięków, trzeba całym sobą w tej muzyce się pogrążyć, poddawać się jej aż do całkowitego zniewolenia”, pisze psycholożka E. Woydyłło w książeczce do płyty Izabeli Kopeć pt. „Piazzolla. Show Me Your Tango”.

Bilety do nabycia na stronie Teatru Syrena i na eBilet